torsdag 29 januari 2009

Soppa på en spik


Nu har jag varit arbetssökande i tre veckor. I januari har jag hittat ett trettiotal lämpliga jobb att söka och har också skickat iväg en 10-15 spontanansökningar. Konkurrensen om jobben är enorm, det gäller att min CV skall passa en potentiell arbetsgivare såpass mycket att jag i alla fall får komma på intervju. Igår pratade jag med en före detta kollega om ett projektledarjobb hon sökt. Det var över 3000 sökande!!! Chansen att ens få ett CV läst måste ju vara minimal...

Ekonomiskt kommer det förstås bli enormt kännbart. Befinner mig inte i en unik situation, utan att vara utsläng från ett jobb har drabbat många. Hur löser alla andra det? Är man två vuxna har man en möjlighet att klara sinekonomi, men i alla hushåll där det bara finns en vuxen med barn??? Det blir verkligen att koka soppa på en spik. Så alla mina vänner som råkar läsa detta... bjud mig gärna på en bit mat! :-)

Förutom att söka jobb, gå på olika utbildningar och ha möten som på något vis har med jobbsök att göra så har jag ny webbsida jag jobbar med, www.soppapaenspik.com. Där kommer man att kunna läsa om tips och råd, mina erfarenheter och tankar kring jobbsök och hur fasiken man skall bära sig åt för att hitta ett bra jobb, hur man hittar billiga saker att göra, hur man skriver CV osv, osv.

En bra grej är att göra som arbetslös är att ha ett dagligt schema man följer. Själv går jag upp 6.30. Fixar i ordning mig och barnen och tar, när jag lämnat dem på skola och dagis, en långpromenad med byrackan. Måste ha frisk luft i systemet för att hitta energi och kreativitet! Sedan en kopp kaffe och jobbsök mellan kl. 9-15, om det nu inte är något möte eller utbildning som kommer i vägen.

Mmmm... så ser det ut i vardagen. Soppa på en spik alltså!

Inga kommentarer: