torsdag 8 januari 2009

"Att söka jobb är en heltidssysselsättning"

"Att söka jobb är en heltidssysselsättning" säger Arbetsförmedlingen och för att få A-kassa skall man stå till arbetsmarknadens förfogande och ägna sig åt jobbsök 40 timmar i veckan. Jag köper det! Det tar hur mycket tid som helst att söka nytt jobb!

Jobben skall hittas på att de webbsidor som finns för just detta, CV skall läggas in på så många konsult- och rekryteringsföretag som möjligt. Personliga brev som är just personliga beroende på vilket företag och typ av anställning som söks skall författas. Detsamma med CV´t. Det skall ringas uppföljningssamtal till alla ansökningar.

Bara 25% av alla jobb som skall tillsättas utannonseras, vilket innebär att man själv får ta kontakt med intressanta företag och marknadsföra sig själv, helst till rätt personalansvarig person och bara att hitta dessa och få kontakt med dem tar hur mycket tid som helst. Det egna nätverket skall också användas och det blir en hel del telefonturer och e-mailande.

Har man sedan tur och lyckas få komma på anställningsintervju, ja då får man räkna med att det tar ett par timmar i anspråk. (Har än så länge inte lyckas söka ett jobb där jag har mindre än 146 konkurrenter till anställningen!)

Hur kommer det sig då att man som arbetssökande inte har rätt till barnomsorg mer än 15 timmar i veckan?

Jag älskar mina barn och skulle gärna spendera hur mycket tid som helst med dem, men att hitta nytt jobb är en livsnödvändighet! Eftersom jag dessutom inte får möjlighet att välja vilka 15 timmar som skulle passa mig för att få ihop schemat på bästa sätt med sjuåringens skola innebär det att jag har 7,5 barnlediga timmar i veckan att söka jobb på.

Hmmm... undrar hur de som bestämmer tänker då...


Dag ett som arbetssökande är till ända.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har definitivt en poäng!