torsdag 22 maj 2008

Månadens kulturella evenemang



Hur kan jag göra livet roligare och mer innehållsrikt, frågade jag mig själv för snart två år sedan efter att varit totalt dränerad av studier, extraarbete, en helvetisk separation. Vad får igång mig och vad får igång min kreativitet? Vad njuter jag av och vad skulle kännas som lite mer livskvalitet?

Få saker kan få igång min känsla som kultur, i nästan alla former faktiskt. Musik, teater, dans, konst. Kreativa saker som ger intryck helt enkelt! Bestämde mig då för att en gång i månaden ta mig tid till att göra något ’kulturellt’. Det kanske kan tyckas konstigt, men det är inte alltid helt lätt att få vare sig tid eller ekonomi till en kulturfylld kväll (eller dag) per månad när man är ensamstående förälder. (Ni som delar min situation vet att så är fallet!)

Månadens kulturella evenemang är ett av de bättre! Ett besök på konstmuseet Louisiana i Danmark! Första besöken för mig, förmodligen inte det sista.

Vi hade turen att ha ett fantastisk försommarväder och själva museet låg gömt bland murgröna som täckte stora delar av omringande mur och byggnad. Det är inte särskilt stort, men ändå känns utrymmet öppet och luftigt. Man går i gångar som ibland nästan känns labyrintliknande men man är aldrig vilse. Och trädgården med alla dess skulpturer, träd och vattendrag är rentav magisk. *suckar lyriskt* Konsten som visades kan man förstås ha olika åsikter om... själv har jag en liten fabuless för skulptur vilket mitt sällskap, stora P (eller den fine idrottskillen som han skämtsamt kallar sig för *L*), inte visar minsta lilla förståelse för, utan föredrar de klassiska Cezannéverken som just nu är dragplåstret på museét. Men det är det som är så tilltalande med konst - att vi attraheras (eller ogillar) så olika saker.

Det var en fin dag. En av de bättre.


http://www.louisiana.dk

Inga kommentarer: