torsdag 8 maj 2008

Att välja glädje



Som en del i min egen utveckling (och som också blev månadens kulturella evenemang) deltog jag och lillasyster Anna i ett seminarie häromkvällen med Kay Pollack, ”Att välja glädje”.

Jag har, relativt aktivt, hållit på med någonting man skulle kunna kalla för personlig utveckling i kanske 20-25 år (en konstant process alltså! *L*) så seminariet gav kanske inte så mycket nytt kött på bena, men det är väldigt bra att bli påmind om det som är viktigt i livet. Och dessutom av en sådan underhållande och charmerande man som Herr Pollack som verkar ha kommit en bra bit in i ett väldigt berikande liv.

Seminariet handlade om val, att vi har möjlighet att välja glädje, tillfredställelse och lycka i våra liv. Jag tror själv stenhårt på aktiva beslut eftersom det gör att man tar ansvar för det som pågår i ens liv, och att välja glädje är synnerligen berikande för både kropp och själ. För det är som så, vi har möjlighet att välja hur vi ser på saker och ting, och varför inte inte välja glädje?

Jag kanske är fördömande, men stora massan verkar snarare välja misströstan och vedmod. Varför då undrar jag! Är vi inte förtjänta av tillfredställelse, lycka och glädje i våra liv? Jag tycker i alla fall att jag är det (och förmodligen är du det också!).

Jag kan inte tvinga någon annan att göra val eller att ändra på sig. Var och en måste själv välja och den enda jag kan påverka är mig själv, om jag nu väljer att göra så.

Jag väljer glädje. Vad väljer du?

Inga kommentarer: