onsdag 9 april 2008

Kyssen


Mjuka läppar mot läppar... tungor som möts... en varm andedräkt mot min egen... kyssen är avgörande för ett förhållandets vara eller icke vara. Eller snarare, ett förhållandes start eller stopp. Många gånger mycket, mycket mer intim än allt annat två kroppar kan dela på.

En ’bra’ kyss skall liksom sätta sig i knävecken (i bästa fall viker sig knäna och man faller ihop som en liten hög, fångad i en stark famn ;-)), eller någon annanstans nedanför naveln ;-). Den skall skapa ett sug som man vill ha mera av helt enkelt.

Det kan vara en krävande kyss. Den som säger ”jag vill ha dig nu (och det är jag som bestämmer)” eller ”ge mig mer”... Den är som ett kitt som för två människor samman... mun mot mun... kropp mot kropp... närhet på högsta nivå.

Men även vardagskyssen är viktig, den som är lite flyktig som om man vore på väg någonstans, man greppar den liksom i farten och får en liten smak av den andres läppar. Eller den korta med lite hårdare läppar som säger ”hej” eller ”hej då”.

Som tidig tonåring pratade jag mycket om kyssar med mina nära vänninor. Det verkade mest lite äckligt. Att få någon annans tunga instoppad i munnen! Blää. Och vad skulle man göra sedan då? Veva omkring tungorna lite eller liksom bara låta den ligga där och vila i den andres gap? Urrk. Läste någonstans att man kunde öva sig på att kyssas (förmodligen i världens mesta skräplektyr Starlet!) genom att dela en tomat i hälften och sedan röra runt tungan i denna... Själv övade jag så intensivt på min högra överarm att jag fortfarande idag har ett sugmärke kvar! Sugmärke??? Ja inte visste jag hur man skulle kyssas!!!

Jaja... utveckling har ju skett sedan dess, men det där med kyssar det är liksom som handslag. Vem vill ha en ’död sill’ att skaka hand med? Eller en som tar i så att man i smyg efteråt liksom måste skaka liv det egna köttstycket? Det är detsamma med kyssar... tungarna skall liksom ’passa ihop’. Kanske lite nyfiket nafsande och med ett outtalat löfte om mer... Jag vet bara att för mig säger kyssen massor.

Så kyss mig... och vi får se hur det känns... *L*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart! :)

Anonym sa...

Kiss is a search for food left over in her throat:-p