onsdag 16 april 2008

Färdiglimmat för denna gång!


Jahaja. Då var det klart. Jag har limmat färdigt och står och beundrar mitt jobb. Där det förut var vaniljgul målad vägg lyser nu en ljus babyrosa tapet med målade silverakor i silouette. Snyggt som tusan är det! Förresten, det MÅSTE vara snyggt efter alla limpluttar jag trampat runt i, småsår på händerna och alla svordomar över luftbubblor och våder som inte riktigt vill mönsterpassas. Jo, det är skitfint.

Men när jag kröp omkring på golvet bland våder som skall mönsterpassas och lim som rullas på (eftersom jag saknar vettigt tapetbord) tänkte jag att det där med tapeter hade vissa likheter med val av partner. Jojjomensan! Som att det gäller att välja en som har bra kvalitet, som håller länge och som man inte tröttnar alltför snabbt på. För då måste man ju ut och köpa ny tapet. Eller välja ny partner. Och när man smetar ut klistret så är det viktigt att det är hyfsat jämnt fördelat. Som ett kitt. Sex kan vara ett kitt! Förutsatt att kvaliteten är bra förstås! *S*

När man limmat skall tapeten vila och liksom jäsa till sig ett litet tag. Och när du sedan tar upp den på vägen skall den smekas ut åt alla håll och kanter, försiktigt men bestämt så att den inte går sönder eller får fula märken...

Men det som är viktigast av allt är grundjobbet. Har du inte täppt igen alla hål, spacklat, slipat, sett till att ytan är jämn och fin och vad som nu behövs för att fixa trasigheter, så spelar kvaliten ingen roll – resultatet blir skit oavsett vad du gör!

Mina tips är således:
* Se till att du har en bra grund
* Se till att kvaliteten på varan är bra
* Ha mycket sex... Äh! Jag menar limma jämt över hela våden.
* Välj något du inte tröttnar fort på... du kanske får stå ut me´t längre än du tror *L*

Inga kommentarer: