fredag 1 augusti 2008

Snart är kriget över


Jo... det var har varit två underbart somriga veckor på väskusten. Först en vecka på bilfria Gullholmen med barn och härligt sällskap och sedan en vecka i Bokenäs med samma barn och mamsen. Men som jag skrivit om tidigare, man skall vara försig med det man önskar ( i mitt fall en fin sommar) för ofta får man det men lite extra av något man inte förväntat sig...

Redan vid ankomst så var vi tvugna att förklara krig med våra otroligt påflugna grannar. Dessa har sedan hela veckan terroriserat oss var vi än befinner oss på platsen. Ja inte bara oss förresten utan alla som bor häromkring denna annars så ljuvliga sommarvecka kan intyga samma sak. Tror t.o.m. att vissa familjer redan gett upp och packat ihop sina pinaler för att få ett lugnare liv på sin egen veranda...

Mina barn fasar varje gång de ser dem och jag börjar liksom ge upp... läget är hopplöst... de är så många och så intensiva. Sex stick på fyra personer hittills... Jag har också fått se min relativt timida mamma förvandlas från en omtänskam och hänsynsfull människa till Xena, krigarprinsessan. Så fort hon får syn på en av dem så mörknas hennes ögon och mördarblicken framträder. Till sin hjälp har hon en pappkartong som det legat vattenfärger i, en väldigt välanvänd kartong, för att knocka dem med, och några flaskor fyllda med någon söt soppa som grannarna dyker ner i för att aldrig någonsin komma upp ur. Dessa flaskor har under några tillfällen varit så fyllda av våra gaddutrustade ovänner att flaskorna har vält.

Semesterveckorna vid kusten har dock varit härliga, men jag ser fram emot en sista semestervecka på min egen lilla täppa. Det blir plastpool, saft och nästan alldeles utan getingsurr i luften. Hoppas jag i alla fall!

Inga kommentarer: